Науково-допоміжний бібліографічний покажчик

Передмова

Сучасні тенденції розвитку освіти в рамках реалізації принципів Болонського процесу передбачають активізацію освітнього середовища, підвищення професійної діяльності педагогів.
Входження України у світовий освітній простір вимагає істотних змін у системі національної освіти, підвищення її ефективності.
Сьогодні особливого значення набувають демократизація, гуманізація та гуманітаризація навчально-виховного процесу, створення умов для опанування надбань національної та загальнолюдської культури, виховання моральних і громадянських якостей.
Школа ХХІ століття зумовлює необхідність докорінного переосмислення освітньої парадигми, актуалізації змісту, технологій становлення індивідуальності учня як суб’єкта і проектувальника життя, створення простору, спрямованого на розвиток компетентної, конкурентноспроможної особистості як вчителя, так і учня, і яка вміє творчо розв’язувати проблеми, прагне зміцнити на краще своє життя й життя своєї країни.
Основним завданням педагога є створення умов для формування творчої компетентності особистості, здатної реалізувати свій потенціал у суспільстві. Тому актуальним є перехід до особистісно орієнтованого навчання й виховання, упровадження ефективних педагогічних технологій, інтерактивних методів навчання.
На цій основі повинна формуватися нова педагогіка – педагогіка компетентної та відповідальної людини.
До основних завдань, які поставлені перед вищим педагогічним закладом, відносяться формування професійних якостей майбутніх педагогів, допомога в процесі осмислення логіки й закономірностей педагогічної творчості, в результаті чого будуть закладені основи майстерності.
Компоненти професійної компетенції педагога: психологічна і соціально-психологічна готовність до праці з людьми та управління ними; ідейно-моральна зрілість; система професійних знань, умінь і навичок; прагнення й здібності до самостійного і творчого вирішення професійних завдань.
Орієнтація особистості на досягнення успіху в роботі, навчанні являє собою великий інтерес, особливе значення для дослідників усього світу. Адже це стосується конкурентноспроможної, успішної людини, яка займається кар’єрним зростом.
Прагнення до успіху є універсальною властивістю особистості, тобто потребою, яка притаманна практично всім. Індивідуальний успіх залежить від особистісних характеристик та ділового потенціалу й спрямованості працівників, що підтверджує необхідність цілеспрямованої роботи серед дітей та молоді.
Аналіз укладачами літератури свідчить, що феномен успіху та компетентності людини став предметом розгляду багатьох наук, в тому числі і соціальних. Отже сьогодні в науці склались відповідні передумови для формування професійно успішної компетентної особистості.
Моделювання успішної особистості як компетентної, конкурентноздатної й життєтворчої ґрунтується на наукових підходах, а саме: системному, екзистенціальному, особистісно зорієнтованому, діяльнісному, аксіологічному й компетентнісному.
Пропонований покажчик є нагальною потребою часу і може стати реальним кроком на шляху до інтеграції української освіти в європейський освітній простір.

Структура покажчика: передмова, основний тематичний ряд, зміст.
Ознайомлення та використання цих документів дозволить користувачам оцінити свої творчі можливості і здобутки щодо вжиття окремих заходів, спрямованих на подальше професійне зростання, на досягнення вершин успіху на ниві освіти.

Гуманізація освіти – шлях до духовного розвитку особистості

Педагогічна спадщина А. С. Макаренка в контексті сучасної гуманістичної освіти [Текст] : тези Всеукраїнської науково-практичної конференції. – Суми : СумДПУ ім. А. С. Макаренка, 2008. – 139 с.

***

Аносов, І. П.  Антропологізм як чинник гуманізації освіти (теоретико-концептуальні основи) [Текст] : автореф. дис. ... докт. пед. наук / І. П. Аносов. – К., 2004. – 46 с.

Балтремус, К. А.  Гуманізація виховного процесу в старших класах загальноосвітньої приватної школи [Текст] : автореф. дис. ... канд. пед. наук / К. А. Балтремус. – К., 2003. – 20 с.

Гуманистическая направленность штайнеровской педагогики [Текст] : учебное издание. – М. : ВЛАДОС, 1999. – 175 с.
Гуманистические воспитательные системы вчера и сегодня
(в описаниях их авторов и исследователей) [Текст]. – М. : Пед. об-во России, 1998. – 333 с.

Кіреєва, І. В.  Дидактичні умови гуманізації навчального процесу при вивченні педагогіки [Текст] : автореферат / І. В. Кіреєва. – Луганськ, 1999. – 20 с.

Гуманізація процесу навчання в школі [Текст] : [навчальний посібник]. – 2-ге вид., доповн. – К. : Стилос, 2001. – 255 с.

Гуманне ставлення до дитини [Текст] : методичний посібник для вчителів. – К. : ТОВ "Інфодрук", 2004. – 55 с.

***

Александрова, В. Г.  Интеграция деятельностного и гуманно-личностного подходов к современному образовательному процессу [Текст] / В. Г. Александрова // Вестник Московского университета. Сер. 20, Пед. образование. – 2007. – № 2. – С. 44-51.

Алексєєнко, Т.  Гуманістичне виховання учнівської молоді в процесі реалізації соціальних проектів [Текст] : [за матеріалами Всеукраїнської благодійної програми "Добро починається з тебе"] / Т. Алексєєнко // Педагогічна газета. – 2008. – № 7, липень. – С. 1-2.

Амонашвили, Ш.  Каждый ребенок несет личную миссию [Текст] : интервью : [гуманная педагогика] / Ш. Амонашвили // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2009. – № 12. – С. 10-12.

Андрущенко, В.  Гуманізм і гуманітаризм: спільне і специфічне [Текст] / В. Андрущенко, М. Михальченко // Вища освіта України. – 2005. – № 4. – С. 5-12.

Балл, Г.  Психологические принципы современного гуманизма [Текст] / Г. Балл // Вопросы психологии. – 2009. – № 6. – С. 3-12.

Бевз, О. П.  Гуманістична педагогіка і психологія як основа підтримки саморозвиваючої особистості в освіті США [Текст] / О. П. Бевз // Педагогіка і психологія. – 2006. – № 2. – С. 107-114.



Бех, І. Д.  Концепція виховання гуманістичних цінностей учнів [Текст] : до факультативного курсу "Основи гуманістичної моралі" / І. Д. Бех, Н. І. Ганнусенко, К. І. Чорна // Шкільний світ. – 2005. – № 45, грудень. –
С. 4-13.

Бондар, Л.  Методологічна основа гуманістичних ідей духовності в педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського [Текст] / Л. Бондар // Рідна школа. – 2006. – № 9. – С. 11-13.

Буяльська, Т.  Гуманізація освіти – вичерпане гасло чи (не) виконане завдання [Текст] / Т. Буяльська // Освіта. – 2006. – № 26/27, 21-28 червня. –
С. 4-5.

Вучева, В. В.  Аспекты гуманизации образования по физической культуре студентов вуза [Текст] / В. В. Вучева // Теория и практика физической культуры. – 2006. – № 7. – С. 24-27.

Гаврилова, Н. В.  Ідеї гуманної педагогіки В. Сухомлинського у навчанні англійської мови [Текст] / Н. В. Гаврилова // Англійська мова та література. – 2007. – № 13. – С. 30-31.

Гончаренко, С.  Гуманізація освіти виховання творчої особистості [Текст] / С. Гончаренко // Педагогічна газета. – 2005. – № 12. – С. 2.

Градовський, А.  Літературна освіта школярів як провідний напрям гуманізації навчання [Текст] / А. Градовський // Українська література в загальноосвітній школі. – 2005. – № 6. – С. 13-17.

Гребнева, В.  Как понять и принять ребенка во всей полноте [Текст] / В. Гребнева, И. Щербаченко // Народное образование. – 2006. – № 8. –
С. 201-210.

Гузь, О.  Гуманна педагогіка як філософсько-соціальна основа [Текст] / О. Гузь // Директор школи. Україна. – 2010. – № 3. – С. 6-13 ; № 6. – С. 3-10.

Гузь, О.  Науково-методичні основи гуманної педагогіки [Текст] / О. Гузь // Початкова школа. – 2010. – № 7. – С. 1-3.

Гура, В. В.  Гуманитарный потенциал педагогического проектирования электронных образовательных ресурсов [Текст] / В. В. Гура // Педагогика. – 2007. – № 2. – С. 30-36.

Даценко, Г.  Екологічна освіта як аспект гуманізації шкільного навчання та виховання [Текст] / Г. Даценко // Біологія. – 2007. –
№ 10, квітень. – С. 5-6.

Дегтярьова, Г.  Оновлення звучання традиційного уроку [Текст] : [конструювання уроків з використанням інформаційних технологій в умовах гуманізації освіти] / Г. Дегтярьова // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2007. – № 2. – С. 34-44.

Дейнеко, С. В.  Педагогічна компетентність учителя як умова та засіб гуманізації освітнього середовища [Текст] / С. В. Дейнеко // Управління школою. – 2007. – № 4. – С. 2-7.

Діденко, Н.  Проблеми гуманізації вищої школи [Текст] / Н. Діденко // Директор школи. Україна. – 2008. – № 6. – С. 58-61.

Заліток, Л.  Втілення гуманістичних ідей Василя Сухомлинського у навчально-виховний процес закладів освіти бібліотечними засобами [Текст] / Л. Заліток // Педагогічна газета. – 2006. – № 11, листопад. – С. 4.

Залуцький, О.  Гуманістичні засади в сучасному освітньо-виховному процесі [Текст] / О. Залуцький // Рідна школа. – 2008. – № 1/2. – С. 69-70.

Заховаева, А. Г.  Гуманизирующе искусство и гуманизирующее образование [Текст] / А. Г. Заховаева // Изобразительное искусство в школе. – 2007. – № 3. – С. 42-44.

Зязюн, І. А. Гуманістична сутність майстерності А. Макаренка-вихователя [Текст] / І. А. Зязюн, І. Ф. Кривонос, Н. М. Тарасевич // Педагогіка і психологія. – 1998. – № 1. – С. 18-43.

Карамалі, С.  Зміст історичної освіти в ліцеї і проблеми її гуманізації [Текст] / С. Карамалі // Рідна школа. – 2010. – № 4/5. – С. 61-65.

Карпова, В. Н.  Гуманистические стратегии обучения: использование теории множественного интеллекта на занятиях по иностранным языкам [Текст] / В. Н. Карпова // Іноземні мови. – 2007. – № 3. – С. 3-6.

Карпова, В. Н.  Гуманистические технологии обучения: использование интеллект-карт в преподавании английского языка и методике обучения иностранным языкам [Текст] / В. Н. Карпова // Іноземні мови. – 2008. – № 3. – С. 3-7.

Ковалевський, С.  Цінності людини з позиції гуманізму [Текст] / С. Ковалевський, О. Медведєва, Г. Хаєт // Підручник для директора. – 2008. – № 12. – С. 22-31.

Коваленко, Л.  Нестандартні форми навчання як засіб гуманізації та активізації пізнавальної діяльності учнів під час вивчення математики [Текст] / Л. Коваленко // Математика в школі. – 2009. – № 10. – С. 21-23.

Колпачева, О. Ю.  Гуманизация и личностно развивающие технологии образования [Текст] / О. Ю. Колпачева, Н. Г. Сикорская // Педагогика. – 2006. – № 9. – С. 121-123.

Коротаева, Е. В.  Образование гуманизма и гуманизм образования [Текст] / Е. В. Коротаева // Русский язык в школе. – 2008. – № 9. – С. 23-28.

Кравцов, С. В.  Психологічні проблеми виховання дітей та молоді в дусі гуманістичної педагогіки В. О. Сухомлинського [Текст] / С. В. Кравцов // Психологічна газета. – 2008. – № 1, січень. – С. 22-29.

Крупко, Н. І.  Проблеми гуманізації освіти та формування творчої особистості на уроках літератури та етики [Текст] / Н. І. Крупко // Зарубіжна література в школі. – 2008. – № 4. – С. 2-4.

Кукін, В.  Виховання батьків у процесі гуманізації навчально-виховного процесу [Текст] / В. Кукін // Психолог. – 2005. – № 16, квітень. – С. 28-30.

Кульбіда, С.  Освіта ХХІ століття: сучасні підходи до гуманізації навчання нечуючих осіб [Текст] / С. Кульбіда // Дефектологія. – 2006. – № 2. – С. 53-56.

Курняк, О.  Демократизм політичної культури трансформаційного суспільства [Текст] : гуманізація освіти та гуманізація виховання / О. Курняк // Вища освіта України. – 2010. – № 1. – С. 67-71.

Кушнір, В.  Особливості гуманістичного аспекту педагогічного процесу [Текст] / В. Кушнір // Рідна школа. – 2007. – № 4. – С. 27-30.

Лаврова, Л. В.  Філософські аспекти гуманізації та гуманітаризації освіти [Текст] / Л. В. Лаврова // Практична філософія. – 2009. – № 3. –
С. 64-68.

Марчак, О.  Демократизація та гуманізація діяльності сучасного ЗНЗ [Текст] / О. Марчак // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2006. – № 6. –
С. 65-68.

Молодиченко, В.  Дискурсивний характер цінностей та їх формування засобами освіти [Текст] / В. Молодиченко // Вища освіта України. – 2009. – № 4. – С. 51-55.

Мостова, Т.  Авторитарній педагогіці протиставив гуманну [Текст] : до 90-річчя В. Сухомлинського / Т. Мостова // Голос України. – 2008. – № 184, 27 вересня. – С. 6.

Моськіна, Г.  Педагогіка особистості основа гуманізації освіти [Текст] / Г. Моськіна // Управління школою. – 2008. – № 25. – С. 22-31.

Новиков, А. М. Гуманизация профессионального образования [Текст] / А. М. Новиков // Советская педагогика. – 1989. – № 5. – С. 23-27.

Новиков, А. М. Проблемы гуманизации профессионального образования [Текст] / А. М. Новиков // Педагогика. – 2000. – № 9. – С. 3-10.

Новіков, М.  Турбота про здоров'я – шлях до гуманізації фізичного виховання [Текст] / М. Новіков, В. Понафідін // Рідна школа. – 2010. – № 4/5. – С. 74-75.

Новосьолова, Р.  Гуманізація навчально-виховного впливу [Текст] / Р. Новосьолова // Директор школи. – 2006. – № 8, лютий. – С. 16-17.

Павленко, А.  Про гуманізацію і гуманітаризацію фізичної освіти [Текст] / А. Павленко // Шлях освіти. – 2008. – № 4. – С. 10-12.

Панасенко, Е. Гуманізація педагогічної освіти у вищій школі [Текст] / О. Плахотнюк // Рідна школа. – 2002. – № 8/9. – С. 3-5.

Плахотнюк, О.  Реалізація ідеї гуманістичного виховання в системі шкільної освіти США [Текст] / О. Плахотнюк // Рідна школа. – 2009. – № 4. – С. 77-80.

Подоляк, Л.  Психологічна підготовка майбутнього викладача як передумова гуманізації і демократизації вищої освіти [Текст] / Л. Подоляк, В. Юрченко // Освіта і управління. – 2006. – № 3/4. – С. 99-107.

Поніманська, Т.  Олександр Запорожець – засновник теорії гуманістичного виховання дошкільнят [Текст] / Т. Поніманська // Дошкільне виховання. – 2005. – № 11. – С. 7-8.

Проказа, О.  Гуманітаризація і гуманізація освіти як наукова проблема: шляхи її практичної реалізації [Текст] / О. Проказа // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2006. – № 5. – С. 88-93.

Рыбин, В. А.  Педагогика нравственно-гуманистического воспитания Дж. Локка [Текст] / В. А. Рыбин // Педагогика. – 2005. – № 7. – С. 67-75.

Савусін, М.  Гуманізація викладання фізики в школі [Текст] / М. Савусін // Фізика. – 2009. – № 30, жовтень. – С. 18-23.

Сащак, Н.  Гуманізація вищої освіти як чинник відродження духовності української молоді [Текст] / Н. Сащак // Педагогічна думка. – 2009. – № 4. – С. 31-34.

Сенько, Ю. В. Гуманитаризация образовательной среды в университете [Текст] / Ю. В. Сенько // Педагогика. – 2001. – № 5. – С. 51-58.

Степанова, В. В.  Реалізація гуманістичних ідей творчої спадщини [Текст] / В. В. Степанова, Н. В. Шевченко, І. В. Маслікова // Управління школою. – 2006. – № 34, грудень. – С. 6-11.

Страцинська, І.  Психологічний супровід і гуманізація освіти [Текст] / І. Страцинська // Директор школи. Україна. – 2007. – № 3. – С. 43-50.

Сухоруков, В. Д.  Гуманизация современной географии [Текст] / В. Д. Сухоруков // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2009. –
№ 25/27, липень. – С. 40-42.

Сущенко, А.  Примноження гуманістичного потенціалу вчителя та його самореалізація у педагогічній діяльності [Текст] / А. Сущенко // Рідна школа. – 2005. – № 4. – С. 49-53.

Таранченко, О.  Гуманізація як освітня парадигма ХХІ століття [Текст] / О. Таранченко // Дефектологія. – 2005. – № 4. – С. 50-54.

Ткаченко, Л.  Гуманістичні ідеї Г. С. Сковороди і А. С. Макаренка в поглядах на особистість [Текст] / Л. Ткаченко // Витоки педагогічної майстерності : збірник наукових праць Полтавського державного педагогічного університету імені В. Г. Короленка / ред. кол.: В. О. Пащенко, А. М. Бойко, М. В. Гриньова та ін. – Полтава : Вид-во "АСМІ", 2008. –
Вип. 4. – С. 141-148. – (Педагогічні науки).

Чернишева, Р.  Гуманізація змістового компонента процесу навчання [Текст] / Р. Чернишева, В. Андрюханова // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2009. – № 6. – С. 110-115.

Хоружа, Л. Гуманізація як системно-утворюючий компонент реформування освіти і виховання [Текст] / Л. Хоружа // Освіта і управління. – 2000 (2001). – Т. 4, № 3/4. – С. 47-54.

Шиян, Б.  Гуманізація процесу фізичного виховання школярів [Текст] / Б. Шиян, С. Гуменюк // Фізичне виховання в школі. – 2009. – № 3. –
С. 40-46.

Шумакова, Н. Ю.  Гуманистический потенциал артпедагогики в развитии физической культуры личности [Текст] / Н. Ю. Шумакова // Физическая культура: воспитание, образоване, тренировка. – 2005. – № 6. – С. 6-9.

Ясько, І. О.  Диференційована навченість математики з позицій гуманізму [Текст] / І. О. Ясько // Математика в школах України. – 2010. – № 13. – С. 2-11.

 Компетенція: сутність та структура поняття

Бібік, Н.  Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти [Текст] / Н. Бібік // Початкова школа. – 2010. – № 9. – С. 1-4.

Бондар, С.  Термінологічний аналіз понять "компетенція" і "компетентність"у педагогіці: сутність та структура [Текст] / С. Бондар // Освіта і управління. – 2007. – Т. 10, № 2. – С. 93-99.

Головань, М.  Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду [Текст] / М. Головань // Вища освіта України. – 2008. – № 3. –
С. 23-30.

Елепов, Б. С.  Компетентность и компетенции библиотечного специалиста: как и зачем их оценивать [Текст] / Б. С. Елепов, Е. М. Крючкова // Библиотековедение. – 2009. – № 3. – С. 117-124.

Кучай, О.  Компетенція і компетентність – відображення цілісності та інтеграційної суті результату освіти [Текст] / О. Кучай // Рідна школа. – 2009. – № 11. – С. 44-47.

Семенов, И. Н.  Развитие профессионально-знаниевых компетенций как компонентов человеческого капитала учащихся в свете Болонского процесса [Текст] / И. Н. Семенов // Практична психологія та соціальна робота. – 2010. – № 4. – С. 1-4.

Чернега, Л.  Важливий засіб здобуття компетенцій [Текст] / Л. Чернега // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2009. – № 13, квітень. –
С. 7-8.
 

 Компетентність: досвід теорії, теорія досвіду

Бібік, Н.  Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти [Текст] / Н. Бібік // Початкова школа. – 2010. – № 9. – С. 1-4.

Бондар, С.  Термінологічний аналіз понять "компетенція" і "компетентність"у педагогіці: сутність та структура [Текст] / С. Бондар // Освіта і управління. – 2007. – Т. 10, № 2. – С. 93-99.

Головань, М.  Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду [Текст] / М. Головань // Вища освіта України. – 2008. – № 3. –
С. 23-30.

Елепов, Б. С.  Компетентность и компетенции библиотечного специалиста: как и зачем их оценивать [Текст] / Б. С. Елепов, Е. М. Крючкова // Библиотековедение. – 2009. – № 3. – С. 117-124.

Кейда, С. Формування компетентності шляхом продуктивної творчої діяльності [Текст] / С. Кейда // Інформатика. – 2010. – № 13, квітень. – С. 6-9.

Клепко, С.  Дилема "Факти – компетентності" [Текст] / С. Клепко // Управління освітою. – 2005. – № 17, вересень. – С. 2-3.

Клепко, С.  Компетентність як основа успіху і самовдосконалення [Текст] / С. Клепко // Управління освітою. – 2005. – № 10, травень. – С. 5.

Кучай, О.  Компетенція і компетентність – відображення цілісності та інтеграційної суті результату освіти [Текст] / О. Кучай // Рідна школа. – 2009. – № 11. – С. 44-47.

Овчарук, О.  Компетентності як ключ до оновлення змісту освіти. [Текст] / О. Овчарук // Директор школи. Україна. – 2005. – № 3/5. – С. 4-33.

Трусова, А. Курси на вибір у формуванні компетентності особистості [Текст] / А. Трусова // Підручник для директора. – 2010. – № 4. – С. 2-8.

Физическое насилие – маркер педагогической некомпетентности [Текст] // Социальная работа. – 2010. – № 3. – С. 62-64.

Компетенізація освіти

Белова, А.  Формирование образовательных компетенций в этнохудожественном образовании [Текст] / А. Белова // Педагогика. – 2009. – № 3. – С. 70-73.

Бех, І. Д.  Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці [Текст] / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2009. – № 2. –
С. 26-31.

Бібік, Н.  Компетентність і компетенції у результатах початкової освіти [Текст] / Н. Бібік // Початкова школа. – 2010. – № 9. – С. 1-4.

Білова, К.  Компетентнісна педагогіка [Текст] / К. Білова // Директор школи. – 2005. – № 37, жовтень. – С. 11-12.

Бондар, С.  Термінологічний аналіз понять "компетенція" і "компетентність"у педагогіці: сутність та структура [Текст] / С. Бондар // Освіта і управління. – 2007. – Т. 10, № 2. – С. 93-99.

Бургун, І. Реалізація компетентнісного підходу в освіті: термінологічний аспект [Текст] / І. Бургун // Фізика та астрономія в школі. – 2010. – № 10. – С. 33-37.

Впровадження компетентнісно орієнтованого підходу [Текст] : [стандарти світового освітнього простору] // Підручник для директора. – 2009. – № 6. – С. 27-32.

Гарна, С.  Модель компетентнісно орієнтованого навчального закладу [Текст] / С. Гарна // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2009. – № 6. –
С. 190-193.

Головань, М.  Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду [Текст] / М. Головань // Вища освіта України. – 2008. – № 3. –
С. 23-30.

Гужва, О. І.  Педагогічна рада "Зростання професіоналізму вчителя в системі компетентнісно орієнтованого навчання" [Текст] / О. І. Гужва, О. Б. Дубровкина // Завучу. Усе для роботи. – 2009. – № 15/16. – С. 54-60.

Денисова, Н. Шкільний моніторинговий центр [Текст]  : спецкурс «Компетентнісно-орієнтована школа» / Н. Денисова // Підручник для директора. – 2010. – № 5. – С. 7-11.

Дерев'янкіна, Н.  Модель авторської компетентнісно орієнтованої школи [Текст] / Н. Дерев'янкіна // Управління школою. – 2009. – № 32. –
С. 4-12.

Єрмаков, І.  На шляху до компетентності [Текст] : навчання і компетентність / І. Єрмаков // Завуч. – 2005. – № 19. – С. 3-4.

Зубко, А.  Компетентність учителя у громадянському суспільстві [Текст] / А. Зубко, О. Стебна // Директор школи. Україна. – 2010. – № 5. –
С. 43-47.

Іговська, О.  Проект "Модель компетентнісно орієнтованого навчального закладу". Профорієнтаційна школа з багатопрофільним навчанням [Текст] / О. Іговська // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2009. – № 6. – С. 179-189.

Кісіленко, С. Компетентнісно-орієнтована школа Донеччини
/ С. Кісіленко [Текст]  // Підручник для директора. – 2010. – № 6. – С. 2-7.

Клепко, С.  Компетенізація освіти: обмеження та перспективи [Текст] / С. Клепко // Завуч. – 2005. – № 19. – С. 6-12.

Клепко, С.  Компетентність як основа успіху і самовдосконалення [Текст] / С. Клепко // Управління освітою. – 2005. – № 10, травень. – С. 5.

Компетентісний підхід та акмеологія в школі майбутнього [Текст] : модель школи // Управління школою. – 2010. – № 8. – С. 14-25.

Кудря, Л.  Ноосферные компетенции и учительская компетентность в современной школе [Текст] / Л. Кудря, Л. Уварова // Народное образование. – 2007. – № 9. – С. 44-46.

Кучай, О.  Компетенція і компетентність – відображення цілісності та інтеграційної суті результату освіти [Текст] / О. Кучай // Рідна школа. – 2009. – № 11. – С. 44-47.

Мазаєва, К. В.  Компетентність особистості – інтегрований компонент навчальних досягнень учнів [Текст] / К. В. Мазаєва, Н. І. Пугачова // Біологія. – 2005. – № 12, квітень. – С. 5-9.

Мейснер, Е. В. Из опыта формирования мотивационного компонента образовательной компетенции [Текст] / Е. В. Мейснер, Н. П. Кузнецова // Химия в школе. – 2010. – № 7. – С. 32-33.

Мудрак, В. Інформаціологічна модель професійно-педагогічної компетентності сучасної системи вищої освіти [Текст] / В. Мудрак // Вища школа. – 2009. – № 3. – С. 38-42.

Онищенко, Л. В.  Формування освітньої компетенції "уміння вчитись" шляхом упровадження методики С. М. Лисенкової [Текст] / Л. В. Онищенко // Початкове навчання та виховання. – 2009. – № 13. – С. 14-18.

Пашко, Л. Кого повинна формувати система освіти [Текст] : сучасні проблеми компетентнісно орієнтованої та профільної школи / Л. Пашко,
Ю. Колос // Управління освітою. – 2010. – № 11, червень. – С. 30-31.

Про питання розподілу компетенцій з безпеки за освітньо-кваліфікаційним рівнем та напрямом освіти [Текст] : БЖД у навчальних закладах / В. В. Бєгун [та ін.] // Безпека життєдіяльності. – 2009. – № 4. –
С. 20-24.

Рибина, М. В.  Упровадження компетентнісного орієнтованого підходу [Текст] : [система компетентностей в освіті] / М. В. Рибина // Управління школою. – 2010. – № 4. – С. 12-16.

Родигіна, І.  Проблематика компетентісного підходу до навчання у вітчизняній педагогічній літературі [Текст] / І. Родигіна // Директор школи. – 2005. – № 33, вересень. – С. 15-17.

Семенов, И. Н. Развитие профессионально-знаниевых компетенций как компонентов человеческого капитала учащихся в свете Болонского процесса [Текст] /  И. Н. Семенов // Практична психологія та соціальна робота. – 2010. – № 4. – С. 1-4.

Спецкурс «Компетентнісно-орієнтована школа» [Текст] : [ключові компетентності; створення оптимальних умов для життєвої компетенції особистості; пошукова діяльність ліцею; модель творчо компетентного випускника, аналіз запровадження компетентнісного підходу на заняттях  факультативу «Основи саморозвитку особистості»] // Підручник для директора. – 2010. – № 4. – С. 2-21.

Ступкевич, О. Школа культури здоров'я – Школа розвитку сучасної компетентної особистості [Текст] / О. Ступкевич // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2010. – № 3. – С. 17-25.

Сухарніков, Ю. В.  Сутнісні розбіжності діяльнісного й компетентнісного підходів до стандартизації освіти в Україні [Текст] / Ю. В. Сухарніков // Педагогіка і психологія. – 2009. – № 2. – С. 32-42.
Физическое насилие – маркер педагогической некомпетентности [Текст] // Социальная работа. – 2010. – № 3. – С. 62-64.

Шемет, О. В. Пространственная организация компетентносно ориентированного образовательного процесса в вузе [Текст] / О. В. Шемет // Педагогика. – 2010. – № 6. – С. 40-44.


Ключові компетенції учасників навчально-виховного процесу

Бабцева, Н.  Позакласна робота як умова формування ключових компетенцій учнів [Текст] / Н. Бабцева // Німецька мова в школі. – 2009. – № 10. – С. 13-14.

Баликаева, М. Б.  Формирование ключевых компетенций в процессе развития самообразования студентов [Текст] / М. Б. Баликаева // Иностранные языки в школе. – 2007. – № 5. – С. 105-106.

Вербицька, С. В.  Визначення теоретичних і концептуальних засад ключових компетентностей в освітній програмі ОЕСР "DESECO" [Текст] / С. В. Вербицька // Матеріали наукової конференції за підсумками науково-дослідної і науково-методичної роботи кафедр Сумського державного педагогічного університету ім. А. С. Макаренка у 2007 р. / [ред. кол.: Н. І. Кириленко, О. В. Багацька, В. С. Бугрій та ін.]. – Суми : [СумДПУ ім. А. С. Макаренка], 2008. – С. 128-129.

Дудас, І.  Формування ключових компетентностей учнів [Текст] / І. Дудас // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2010. – № 4. – С. 130-134.

Зинькевич, Т. В. Значение исследовательских работ учащихся 10 класса для формирования ключевых компетенций [Текст] / В. Зинькевич // Світ виховання. – 2010. – № 2. – С. 17-18.

Зінов'єва, Т.  Формування ключових компетентностей учнів [Текст] : [формування самоорганізації, самоуправління, незалежності, цілеспрямованості в учнів] / Т. Зінов'єва // Директор школи. – 2005. – № 42, листопад. – С. 19-21 ; № 43, листопад. – С. 24-26.

Киричук, В. Моніторинг розвитку ключових компетентностей особистості [Текст] / В. Киричук, О. Картамишева // Підручник для директора. – 2010. – № 4. – С. 2-8.

Корнілова, А.  Ключові кваліфікації-компетентності особистості у вищих навчальних закладах Німеччини [Текст] / А. Корнілова // Шлях освіти. – 2005. – № 3. – С. 18-21.

Кострова, Л. В. О развитии ключевых компетенций учащихся при решении задач [Текст] / Л. В. Кострова // Математика в школе. – 2010. – № 5. – С. 28-31.

Кравченко, Г. Ю.  Теоретичні основи формування ключових компетентностей в учнів ЗНЗ І–ІІІ ступенів [Текст] / Г. Ю. Кравченко // Початкове навчання та виховання. – 2006. – № 4, лютий. – С. 33-38.

Панькова, Г. Я.  Формування ключових компетентностей шляхом використання групових форм роботи [Текст] / Г. Я. Панькова // Біологія. – 2010. – № 19/21. – С. 44-47.

Салівон, Н. В.  Формування ключових компетентностей учнів на уроках біології шляхом використання методики розвитку критичного мислення [Текст] / Н. В. Салівон // Біологія. – 2007. – № 19/21. – С. 6-13.

Сафарова, С. В.  Технология критического мышления как составляющая ключевых компетенций педагога [Текст] / С. В. Сафарова // Педагогическое образование и наука. – 2008. – № 2. – С. 29-31.

Сергієнко, В. П.  Формування ключових компетентностей вчителя в умовах школи культури здоров'я [Текст] / В. П. Сергієнко // Управління школою. – 2006. – № 14, травень. – С. 10-19.

Тодосійчук, В.  Формування предметних та ключових компетентностей учнів на уроках історії [Текст] : із досвіду роботи / В. Тодосійчук // Історія України. – 2009. – № 18, травень. – С. 10-13.

Федорова, Т.  Управління формуванням ключових компетентностей учнів на основі методу проектів [Текст] / Т. Федорова, С. Бочаров, Л. Дубинка // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2009. – № 6. – С. 128-132.

Хайруллина, Э.  Развитие ключевых компетенций студентов в проектно-творческой деятельности [Текст] / Э. Хайруллина // Педагогика. – 2007. – № 9. – С. 72-75.

 Компетентісний підхід: проблематика, реалізація, перспективи

Гурняк, І. А.  Методика реалізації компетентнісного підходу в процесі навчання хімії [Текст] : методичні рекомендації для вчителів хімії та студентів педагогічних ВНЗ / І. А. Гурняк. – Суми : СумДПУ ім.
А. С. Макаренка, 2008. – 79 с. 

Родигіна, І. В.  Компетентнісно орієнтований підхід до навчання [Текст] : навчальне видання / І. В. Родигіна. – Х. : Основа, 2005. – 94 с. –
(Б-ка журналу "Управління школою" ; вип. 8 (32)).

***

Артемов, В. Ю. Іноземний досвід підготовки фахівців із захисту інформації з обмеженим доступом: компетентнісний підхід [Текст] /
В. Ю. Артемов // Педагогіка і психологія. – 2010. – № 1 (66). – С. 130-133.

Байбара, Т. Компетеннісний підхід в початковій ланці освіти: теоретичний аспект [Текст] / Т. Байбара // Початкова школа. – 2010. – № 8. – С. 46-50.

Безукладников, К. Э.  Компетентностный подход в профессиональной подготовке будущего учителя в педагогическом вузе [Текст] / К. Э. Безукладников // Педагогическое образование и наука. – 2009. – № 6. – С. 69-73.

Бех, І. Д.  Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці [Текст] / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2009. – № 2. –
С. 26-31.

Борисова, Л.  Вивчення ділових паперів на основі компетентнісного підходу на уроках української мови в загальноосвітніх закладах [Текст] / Л. Борисова // Українська мова і література в школі. – 2009. – № 3. – С. 2-5.

Буднікова, С. Л. Розвиток логічного мислення в умовах компетентісно-зорієнтованого підходу до навчання на уроках правознавства [Текст] / С. Л. Буднікова // Історія та правознавство. – 2010. – № 13. – С. 6-9.

Булгакова, В.  Створюємо територію успіху [Текст] : європейське мовне портфоліо як один із основних інструментів упровадження компетентнісного підходу в іншомовному навчанні / В. Булгакова // Іноземні мови в навчальних закладах. – 2009. – № 3. – С. 31-34 .

Вашуленко, М.  Компетентнісний підхід до перевірки мовних і мовленнєвих знань молодших школярів [Текст] / М. Вашуленко // Початкова школа. – 2009. – № 1. – С. 16-20.

Власов, Д.  Компетентносный подход к информатизации прикладной математической подготовки будущего учителя информатики [Текст] / Д. Власов // Информатика и образование. – 2009. – № 1. – С. 120-122.

Волощук, І.  Компетентнісний підхід – у вищу школу України [Текст] / І. Волощук // Педагогічна газета. – 2009. – № 4, квітень. – С. 3.

Впровадження компетентісно орієнтованого підходу [Текст] : [стандарти світового освітнього простору] // Підручник для директора. – 2009. – № 6. – С. 27-32.

Гільберг, Т.  Реалізація компетентісного підходу до навчання на уроках географії [Текст] / Т. Гільберг // Географія та основи економіки в школі. – 2009. – № 4. – С. 7-10.

Гордієнко, Г. Компетентнісний підхід до навчання майбутніх документознавців [Текст] / Г. Гордієнко // Українська мова і література в школі. – 2010. – № 4. – С. 30-36.

Грачев, В. В.  Компетентностный подход в высшем профессиональном образовании [Текст] / В. В. Грачев, О. А. Жукова, А. А. Орлов // Педагогика. – 2009. – № 2. – С. 107-111.

Гриценко, Н.  Компетентнісно орієнтований підхід при вивченні факультативного курсу "Медична та біологічна фізика" [Текст] / Н. Гриценко // Фізика та астрономія в школі. – 2007. – № 5-6. – С. 33-35.

Гурняк, І. А.  Методика реалізації компетентнісного підходу під час вивчення природничих дисциплін [Текст] / І. А. Гурняк // Біологія. – 2009. – № 35. – С. 2-7.

Жук, О. Л.  Беларусь: компетентностный подход в педагогической подготовке студентов университета [Текст] / О. Л. Жук // Педагогика. – 2008. – № 3. – С. 99-105.

Замурій, І.  Технологія компетентнісного орієнтованого підходу до навчання хімії: від теорії до практики [Текст] / І. Замурій // Хімія. – 2008. – № 19. – С. 2-4.

Зіньківський, Ю. Компетентнісний підхід під час підготовки фахівців у вищих технічних навчальних закладах [Текст] / Ю. Зіньківський,
Г. Мірських // Вища школа. – 2008. – № 4. – С. 29-36.

Ігнатенко, Н.  Компетентнісно орієнтований підхід у системі професійної підготовки майбутнього вчителя початкової школи [Текст] / Н. Ігнатенко // Рідна школа. – 2008. – № 10. – С. 46-48.

Калмикова, Л.  Психолінгвістика у ВНЗ України і Болонський процес: проблеми реалізації європейського змісту освіти і компетентнісного підходу [Текст] / Л. Калмикова // Рідна школа. – 2008. – № 10. – С. 61-63.

Кирилюк, Л. В. Проектування уроку математики в умовах компетентісно орієнтованого підходу до навчання [Текст] / Л. В. Кирилюк // Математика в школах України. – 2010. – № 14. – С. 2-8.

Козырева, Е. А. Реализация компетентностного подхода в процессе педагогического консультирования учителей [Текст] / Е. А. Козырева, Т. И. Хитрова // Педагогическое образование и наука. – 2009.– № 12. – С. 9-11.

Компетентісний підхід та акмеологія в школі майбутнього [Текст] : модель школи // Управління школою. – 2010. – № 8. – С. 14-25.

Кучеров, В. Г. Методическое обеспечение компетентностного подхода в организации учебного процесса [Текст] / В. Г. Кучеров, О. А. Мартынова, А. М. Аракельянц // Педагогическое образование и наука. – 2009.– № 12. –
С. 12-15.

Лентяєва, Г.  Методичне забезпечення компетентнісного підходу в управлінській діяльності [Текст] / Г. Лентяєва // Директор школи. – 2009. – № 7, лютий. – С. 11-16.

Локшина, О.  Розвиток компетентнісного підходу в освіті Європейського Союзу [Текст] / О. Локшина // Шлях освіти. – 2007. – № 1. – С. 16-20.

Локшина, О. І.  Європейська довідкова система як інструмент упровадження компетентнісного підходу в освіту країн-членів Європейського Союзу [Текст] / О. І. Локшина // Педагогіка і психологія. – 2007. – № 1. – С. 131-142.

Локшина, О. І.  Розвиток компетентнісного підходу в європейській освіті [Текст] / О. І. Локшина // Основи здоров'я та фізична культура. – 2007. – № 10. – С. 11-12.
Мачехина, О. Н.  Ролево-игровое проектирование в свете компетентностного подхода в образовании [Текст] / О. Н. Мачехина // Преподавание истории в школе. – 2007. – № 5. – С. 13-16.

Методичне забезпечення компетентнісного підходу в управлінській діяльності [Текст] / Р. Романчук [та ін.] // Директор школи. – 2009. – № 5, лютий. – С. 15-21.

Мєркіна, А.  Розвиток гімназійної освіти через реалізацію компетентнісно орієнтованого підходу в освітньому просторі [Текст] / А. Мєркіна, Н. Філіпінська // Управління школою. – 2009. – № 31. –
(Вкладка).

Ніколаєва, С. Ю.  Цілі навчання іноземних мов в аспекті компетентнісного підходу [Текст] / С. Ю. Ніколаєва // Іноземні мови. – 2010. – № 2. – С. 11-17.

Павлик, О. Компетентнісно орієнтований підхід до навчання в контексті неперервної мовної освіти: суть, проблеми та перспективи [Текст]  / О. Павлик // Рідна школа. – 2010. – № 7/8. – С. 66-69.

Пентилюк, М. Компетентнісний підхід до формування мовної особистості в євроінтегрованому контексті [Текст] / М. Пентилюк // Українська література в школі. – 2010. – № 2. – С. 2-5.

Погонышева, Д. А.  Моделирование как метод реализации компетентностного подхода в профессиональном образовании [Текст] / Д. А. Погонышева // Педагогика. – 2009. – № 10. – С. 22-28.

Регіональна програма "Упровадження компетентнісно зорієнтованого підходу в навчально-виховний процес" [Текст] : обґрунтування проблеми, концептуальні засади // Директор школи. Україна. – 2009. – № 1. – С. 9-16.

Редько, Г.  Компетентнісний підхід до підготовки та підвищення кваліфікації вчителів фізики [Текст] / Г. Редько, Г. Толпекіна // Фізика та астрономія в школі. – 2010. – № 6. – С. 19-20.

Рибина, М. В.  Упровадження компетентнісного орієнтованого підходу [Текст] : [система компетентностей в освіті] / М. В. Рибина // Управління школою. – 2010. – № 4. – С. 12-16.

Родигіна, І.  Проблематика компетентісного підходу до навчання у вітчизняній педагогічній літературі [Текст] / І. Родигіна // Директор школи. – 2005. – № 33, вересень. – С. 15-17.
Родигіна, І.  Провідні функції методичної служби [Текст] : організація методичної служби в контексті реалізації компетентнісно орієнтованого підходу до навчання / І. Родигіна // Управління освітою. – 2009. – № 3, лютий. – С. 12-16.

Романчук, Р.  Методичне забезпечення компетентнісного підходу в управлінській діяльності [Текст] / Р. Романчук, В. Кінінєєв, Н. Вишняк // Директор школи. – 2009. – № 6, лютий. – С. 4-13.

Сергеєва, Л.  Компетентнісний підхід до проектування навчальних програм підвищення кваліфікації керівних педагогічних кадрів закладів професійної освіти [Текст] / Л. Сергеєва, О. Пащенко // Післядипломна освіта в Україні. – 2009. – № 1. – С. 38-41.

Соколова, О. В.  Компетентностный подход в образовании [Текст] : проблемы, понятия, инструментарий / О. В. Соколова // Русский язык и литература в школах Украины. – 2007. – № 2. – С. 8-24.

Соловйов, Ю.  Що може забезпечити прогрес [Текст] : [управлінські аспекти впровадження компетентнісно орієнтованого підходу в освіті] / Ю. Соловйов // Управління освітою. – 2009. – № 4, лютий. – С. 3-5.

Спірін, О.  Компетентнісний підхід у проектуванні професійної підготовки вчителя інформатики [Текст] / О. Спірін // Вища освіта України. – 2008. – № 1. – С. 110-116.

Степко, М.  Компетентнісний підхід: його сутність. Що є прийнятним, а що проблемним для вищої освіти України? [Текст] / М. Степко // Вища освіта України. – 2009. – № 1. – С. 43-52.

Сухарніков, Ю. В.  Сутнісні розбіжності діяльнісного й компетентнісного підходів до стандартизації освіти в Україні [Текст] / Ю. В. Сухарніков // Педагогіка і психологія. – 2009. – № 2. – С. 32-42.

Тархан, Л. Компетентнісний підхід як інновація в навчанні майбутніх інженерів-педагогів [Текст] / Л. Тархан // Вища школа. – 2010. – № 3/4. –
С. 82-88.

Трусова, А. Курси на вибір у формуванні компетентності особистості [Текст] : [створення оптимальних умов для життєвої компетенції особистості; модель творчо компетентного випускника, аналіз запровадження компетентнісного підходу на заняттях факультативу «Основи саморозвитку особистості»] / А. Трусова // Підручник для директора. – 2010. – № 4. –
С. 2-8.
Фазлеев, Н.  Компетентно ориентированный подход к профессиональной подготовке педагога по физической культуре и спорту [Текст] / Н. Фазлеев // Теория и практика физической культуры. – 2005. – № 12. – С. 9-12.

Фазлеев, Н. Ш.  Проектирование и реализация компетентно ориентированного подхода к профессиональной подготовке педагога по физической культуре и спорту [Текст] / Н. Ш. Фазлеев // Теория и практика физической культуры. – 2006. – № 7. – С. 40-44.

Швалб, Ю.  Психологічні аспекти компетентнісного підходу в освіті [Текст] / Ю. Швалб // Вища школа. – 2010. – № 1. – С. 31-36.

Шемет, О. В.  Дидактические основы компетентностного подхода в высшем профессиональном образовании [Текст] / О. В. Шемет // Педагогика. – 2009. – № 10. – С. 16-22.

Шестакова, А. П.  Компетентностный подход в обучении информатике [Текст] : контрольно-измерительные материалы / А. П. Шестакова // Информатика и образование. – 2010. – № 6. – С. 57-65.

Шкловська, О. Н.  Методичні прийоми формування читацької компетенції старшокласників [Текст] / О. Н. Шкловська // Зарубіжна література в школах України. – 2007. – № 2. – С. 11-16.

Янчук, С. Управління в умовах компетентнісного підходу [Текст] / С. Янчук // Директор школи. Україна. – 2010. – № 4. – С. 3-8.

Яркова, О. М.  Підвищення ефективності уроків біології з урахуванням компетентнісного підходу [Текст] / О. М. Яркова // Біологія. – 2010. – № 19/21. – С. 34-43.

Яценко, Т.  До проблеми запровадження компетентнісного підходу на уроках української літератури в основній школі [Текст] / Т. Яценко // Українська мова і література в школі. – 2006. – № 8. – С. 36-41.


Життєтворчість як компетентність особистості

Алфімов, В. Життєва і професійна компетентність особистості [Текст] / В. Алфімов // Директор школи. Україна. – 2010. – № 6. – С. 31-34.


Василенко, В. В.  Розвиток життєтворчих компетенцій, учнів 5–7 класів через міжпредметну інтеграцію історії та трудового навчання [Текст] / В. В. Василенко, О. Л. Кожем'яка // Історія та правознавство. – 2007. – № 2, січень. – С. 2-6.

Виноградова, Т. Виховна система та формування життєвих компетентностей [Текст] / Т. Виноградова // Підручник для директора. – 2010. – № 9. – С. 50-53.

Гринчук, Р.  Формування життєвих компетентностей особистості та підготовка її до успіху [Текст] / Р. Гринчук // Педагогічна думка. – 2010. – № 2. – С. 35-47.

Єрмаков, І.  Компетентнісний потенціал педагогіки життєтворчості [Текст] / І. Єрмаков // Директор школи, ліцею, гімназії. – 2009. – № 6. –
С. 22-25.

Єрмаков, І.  Проектний підхід у школі життєвої компетентності [Текст] / І. Єрмаков // Підручник для директора. – 2005. – № 9/10. – С. 32-49.

Зубченко, Л. П. Роль міжвікових інтеграцій в підвищенні життєвих компетентностей вихованців школи-інтернату [Текст] / Л. П. Зубченко, Л. П. Криволап // Біологія. – 2010. – № 10. – С. 2-13.

Кезик, О.  Формування життєвих компетенцій учнів шляхом використання методу проектів [Текст] / О. Кезик, Г. Одноралова, І. Соколов // Все для вчителя. – 2006. – № 3/4, лютий. – С. 115.

Клепко, С.  Освіта і життєва компетентність для ХХІ століття [Текст] / С. Клепко // Завуч. – 2005. – № 19. – С. 6-12.

Ковалик, І.  Формування життєвих компетентностей учнів у процесі вивчення зарубіжної літератури [Текст] : опис досвіду / І. Ковалик // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2009. – № 11. – С. 26-27.

Коваль, В.  Особистість, яка здатна будувати життя [Текст] / В. Коваль // Підручник для директора. – 2009. – № 10. – C. 2-9.

Ковганич, Г.  Крок за кроком до життєвої компетентності [Текст] : проект / Г. Ковганич, І. Єрмаков // Завуч. – 2005. – № 19. – С. 23-27.

Ковганич, Г.  Метод проектів у формуванні життєвої компетентності особистості [Текст] / Г. Ковганич, Н. Кучинська // Завуч. – 2005. – № 19. –
С. 21-22.

Костенко, С. С.  Компетенции жизнеутверждающей адаптации студента [Текст] / С. С. Костенко // Педагогическое образование и наука. – 2009. – № 5. – С. 37-41.

Новік, Л. ТРВЗ та життєві компетентності школярів [Текст] / Л. Новік // Відкритий урок. – 2010. – № 3. – С. 22-25.

Олейничук, І. М.  Ростити людину – це радість!.. [Текст] : роздуми педагогів про життєву компетентність / І. М. Олейничук // Шкільний світ. – 2005. – № 37, жовтень. – С. 14-20.

Поперечняк, О. О. Методологія дослідження сформованості життєвої компетентності дітей 6–7-річного віку [Текст] / О. О. Поперечняк // Соціальна педагогіка: теорія та практика. – 2010. – № 1. – С. 13-18.

Решетникова, І.  Формування позитивної "Я-концепції" учня як умова становлення життєвої компетентності особистості [Текст] / І. Решетникова // Управління освітою. – 2010. – № 9, травень. – С. 12-14.

Романюк, В. Формування життєвих компетентностей як пріоритетне завдання шкільної математичної освіти у 12-річній школі [Текст]
/ В. Романюк // Педагогічна думка. – 2010. – № 1. – С. 15-16.

Савчук, М.  Розвиток креативності молодших школярів як умова формування необхідних життєвих компетенцій [Текст] / М. Савчук // Розкажіть онуку. – 2010. – № 1, січень. – С. 4-9.

Степаненко, І.  Духовність і життєва компетентність [Текст] / І. Степаненко // Філософська думка. – 2005. – № 6. – С. 40-55.

Тімець, О.  Географічна освіта як основа формування життєвих компетенцій учнів [Текст] : реформа шкільної освіти / О. Тімець // Географія та основи економіки в школі. – 2008. – № 6. – С. 2-5.

Трусова, А. Курси на вибір у формуванні компетентності особистості [Текст] : [створення оптимальних умов для життєвої компетенції особистості; модель творчо компетентного випускника, аналіз запровадження компетентнісного підходу на заняттях  факультативу «Основи саморозвитку особистості»] / А. Трусова // Підручник для директора. – 2010. – № 4. –
С. 2-8.
Фрейман, Г.  Концептуальні основи формування життєвих компетентностей на уроках історії [Текст] / Г. Фрейман // Історія в школах України. – 2008. – № 3. – С. 9-12.

Шаннани, Н. Основа повышения жизненной компетентности [Текст] / Н. Шаннани // Підручник для директора. – 2010. – № 10. – С. 62-66.

Шиманська, К. М. Формування особистості учнів, їх життєвої та соціальної компетентності шляхом проектної діяльності [Текст]
/ К. М. Шиманська // Хімія. – 2010. – № 7. – С. 2-7.

Ямлицький, В.  Особистість, яка здатна будувати життя [Текст] / В. Ямлицький // Початкова школа. – 2005. – № 7. – C. 50-53.

Літературна компетентність: методи та прийоми

Бойко, І.  Формування громадянської компетентності учнівської молоді у процесі вивчення зарубіжної літератури [Текст] / І. Бойко // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2007. – № 9. – С. 6-8.

Буцька, І. В.  Формування та розвиток критичного мислення учнів на уроках зарубіжної літератури через упровадження компетентнісного підходу в навчанні [Текст] / І. В. Буцька // Зарубіжна література в школі. – 2010. – № 3. – С. 10-13.

Вітченко, А.  Важливий засіб поглиблення інтерпретаційної компетенції учнів [Текст] : матеріал до засідання факультативу з питань осягнення класичних п'єс у зіставленні з режисерською постановкою
(за творчою спадщиною Макса Рейнхардта) / А. Вітченко // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2010. – № 6. – С. 35-39.

Вітченко, А. О.  Формувати в учнів інтерпретаційну компетенцію [Текст] : [уроки з вивчення давньогрецької драматургії : 8 клас] / А. О. Вітченко // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2005. – № 7. – С. 34-38.

Гузь, О.  Лише поглиблений аналітико-синтетичний підхід до вивчення літературних творів забезпечує формування компетентностей учня [Текст] / О. Гузь // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2009. – № 12. – С. 5-8.

Гузь, О. О.  До осмислення труднощів у викладанні шкільного предмета "Зарубіжна література" та ролі вчителя у формуванні учнівської читацької компетенції [Текст] : культурологічний аспект / О. О. Гузь // Зарубіжна література в школах України. – 2007. – № 11. – С. 12-17.

Дятленко, Т.  Роль уроків літератури рідного краю у формуванні етнокультурної компетенції учнів [Текст] / Т. Дятленко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2010. – № 5. – С. 13-17.

Конопля, Т.  Компетентісний підхід у навчанні школярів на уроках зарубіжної літератури [Текст] / Т. Конопля // Рідна школа. – 2009. – № 7. –
С. 43-44.
  
Криворучко, О.  Компаративний аналіз як засіб розвитку полікультурної компетентності учнів на уроках зарубіжної літератури [Текст] / О. Криворучко // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2008. – № 7/8. – С. 67-69.

Лисенко, М. В.  Формування читацької компетенції учнів на уроках позакласного читання [Текст] : [за твором Льюїса Керролла "Аліса в Країні чудес"] / М. В. Лисенко // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2007. – № 11. – С. 8-10.

Мехх, А.  Формування літературних компетенцій за допомогою інформаційних технологій та інтернет-ресурсів [Текст] / А. Мехх // Дивослово. – 2009. – № 6. – С. 15-16.

Нагрибельна, І. А.  Формування комунікативної компетенції учнів на уроках літератури [Текст] : 5 клас / І. А. Нагрибельна, Л. Г. Місенг, Н. М. Сокленко // Зарубіжна література в школі. – 2007. – № 2. – С. 14-25.

Николин, М.  Формування духовно-естетичної компетентності учнів у профільному класі [Текст] : уроки різнорівневого вивчення поезії Шарля Бодлера / М. Николин // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2010. – № 3. – С. 18-25.

Ратушняк, О.  Формування інтерпретаційної компетенції старшокласників [Текст]  / О. Ратушняк // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2010. – № 4. – С. 13-17.

Рубанка, В.  Розвиток етичних компетенцій на уроках ЗЛ [Текст] / В. Рубанка // Зарубіжна література. – 2006. – № 21, червень. – С. 14-21.

Семеркова, Л. Г.  Формування ключових компетентностей учнів на уроках літератури шляхом використання інноваційних технологій [Текст] / Л. Г. Семеркова // Зарубіжна література в школі. – 2009. – № 6. – С. 12-23.

Скоблякова, Т.  Творческая компетентность на уроках литературы [Текст] / Т. Скоблякова // Відкритий урок. – 2010. – № 9. – С. 61-64.

Тимченко, Л.  Шляхи формування лінгвокраєзнавчої компетенції студентів у вищій школі [Текст] / Л. Тимченко // Українська література в загальноосвітній школі. – 2010. – № 4. – С. 46-48.

Уліщенко, В.  У задзеркаллі казкового епосу, приказок і прислів'їв [Текст] : як розвивати художньо-читацьку компетенцію: методи та прийоми / В. Уліщенко // Українська мова й література в середніх школах, гімназіях, ліцеях та колегіумах. – 2010. – № 6. – С. 46-54.

Шуляр, В. Компедіум понять у просторі методики викладання літератури на компетентнісній основі [Текст] / В. Шуляр // Українська література в загальноосвітній школі. – 2010. – № 4. – С. 44-45.

Яценко, Т.  До проблеми запровадження компетентнісного підходу на уроках української літератури в основній школі [Текст] / Т. Яценко // Українська мова і література в школі. – 2006. – № 8. – С. 36-41.

Сучасний урок світової літератури

Богосвятська А.І. Сучасні типи уроків світової літератури: пошук, натхнення, фантазія : уроки-портрети, уроки-пошуки, інтегровані уроки, уроки-майстерні, уроки-діалоги, уроки-диспути, театральні уроки, уроки-ігри,уроки почуттів, уроки-фантазії та ін. / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України .- 2011 .- № 10 .- С. 39-41

Вісім ознак сучасного уроку світової літератури // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 2-4
Северин О.З. Застосування методу проектів на уроках світової літератури / О.З. Северин // Зарубіжна література в школах Укр аїни .- 2011 .- № 7-8 .- С. 26-30
Кулєшова Л. Використання мультимедійних технологій : вивчення твору Кіплінга "Мауглі" / Л. Кулєшова // Зарубіжна література .- 2011 .- № 45-46 .- С. 29-31
Крутенко О. Використання інтерактивних стратегій - крок до фасилітації навчання : Вивчення твору Кіплінга "Мауглі" / О. Крутенко // Зарубіжна література .- 2011 .- № 45-46 .- С. 32-41
Григор'єва І.Г. Компентнісний підхід до вивчення світової літератури в загальноосвітній школі / І.Г. Григор'єва // Всесвітня література в сучасній школі .- 2012 .- № 1 .- С. 11-13
Кашуба Є. Біоадекватна технологія як умова розвитку творчого мислення школярів : Опис технології / Є. Кашуба // Зарубіжна література .- 2012 .- № 2 .- С. 22-23
Богосвятська А.І. Використання ІКТ (інформаціно-комунікативних технологій) у процесі викладання світової літератури / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 2 .- С. 2-9

Богосвятська А.І. Уроки-майстерні: технологія і практика / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 3 .- С. 20-25
Матющенко С. Критичне мислення на уроках світової літератури / С. Матющенко // Директор школи .- 2012 .- № 5 .- С. 47-54
Матюшкіна Т.П. Використання схематичної наочності під час вивчення світової літератури в 10-11-х класах / Т.П. Матюшкіна // Зарубіжна література в школі .- 2012 .- № 8 .- С. 20-1 20-7
Богосвятська А.І. Методика ейдетики та її використання словесниками / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 5 .- С. 32-36
Бойко М. Аналіз "слідом за автором" у практиці вчителів-словесників / М. Бойко // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 7-8 .- С. 42-47
Використання технології розвитку критичного мислення на уроках світової літератури // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 5-12
Організація індивідуального навчання школярів на уроках літератури. Як пристосувати учительські методики до індивідуально-психічних особливостей школярів // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 25-34
Особливості використання технології проблемного навчання на уроках літератури // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 34-42
Застосування ігрових педагогічних технологій на уроках літератури // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 42-49
Використання методів інтерактивного навчання на уроках світової літератури // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 49-54
Інформаційно-комунікаційні технології на уроках світової літератури // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 54-59

Ідейно-художній аналіз твору та його інтерпретація // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 59-64
Богосвятська А.І. Розвиток інтегративного мислення учнів засобами мистецтва художнього слова / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 9 .- С. 19-24
Денисюк Т.Г. Використання різних форм контролю на уроках світової літератури / Т.Г. Денисюк // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 9 .- С. 43-50
Сеник В., Сірко М. Використання інтеграції на основі компаративного аналізу при вивченні літератури / В. Сеник, М. Сірко // Зарубіжна література .- 2012 .- № 17-18 .- С. 4-20
Остапчук В. Акмеологічний підхід до уроку літератури / В. Остапчук // Всесвітня література в сучасній школі .- 2012 .- № 10 .- С. 7-9
Кузьмицька С. Формування духовних цінностей на уроках світової літератури / С. Кузьмицька // Всесвітня література в сучасній школі .- 2012 .- № 10 .- С. 9-11
Богосвятська А.І. Проектно-діяльнісна технологія навчання / А.І. Богосвятська // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 10 .- С. 24-31
Богосвятська А. Імідж сучасного уроку світової літератури / А. Богосвятська // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 11 .- С. 2-7
Богосвятська А. Уроки-майстерні: технологія і практика / А. Богосвятська // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 11 .- С. 16-21
Богосвятська А. Біоадекватна (ноосферна) практика літературної освіти / А. Богосвятська // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 11 .- С. 22-25
Богосвятська А. Методика ейдотехніки та її використання словесниками / А. Богосвятська // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 11 .- С. 26-30
Олійник Н.В. Логічна літературна задача як інноваційна форма контролю знань, умінь, навичок учнів на уроках літератури / Н.В. Олійник // Зарубіжна література в школі .- 2012 .- № 23-24 .- С. Вкладка "фаховий сервер": с.10-1 - 10-18
Герсон І. Вчимося і граємо : ігри і цікаві завдання на уроках світової літератури та мови / І. Герсон // Зарубіжна література .- 2012 .- № 23 .- С. 4-8
Таранік-Ткачук К. Нові обрії викладання світової літератури: сучасний стан і перспективи / К. Таранік-Ткачук // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 12 .- С. 2-4
Каніболоцька О.А. Аудіокниги як засіб розвитку навичок мовного спілкування у процесі вивчення світової літератури : на матеріалі оповідання "Чинк" Е Сетона-Томпсона / О.А. Каніболоцька // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 12 .- С. 14-15
Єфімова І.В. Урок-презентація інтерактивних технологій : до дня народження М.В. Гоголя / І.В. Єфімова // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 12 .- С. 18-21
Загарія М.І., Куликівська О.М. Система інтегрованих уроків (світова література й англійська мова) " Творчість Дж. Байрона ". 9-й клас / М.І. Загарія, О.М. Куликівська // Зарубіжна література в школі .- 2013 .- № 3 .- С. 5-13
Бусигіна Г.В. Урок - творча майстерня ": Шарль Бодлер - пізній романтик і предтеча символізму". 10 клас / Г.В. Бусигіна // Зарубіжна література в школі .- 2013 .- № 1 .- С. 3-13
Головач О.М. Інтерактивні технології та нестандартні прийоми на уроках вивчення творчості М.де Сервантеса. 8 клас / О.М. Головач // Зарубіжна література в школі .- 2013 .- № 2 .- С. 2-14



Методика аналізу художнього твору


Хроменко І. Ідейно-художній аналіз твору і його інтерпретація / І. Хроменко // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 2 .- С. 13-19

Хроменко І. Особливості шкільного аналізу художнього твору.
Аналіз слідом за автором / І. Хроменко // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 5 .- С. 2-14
Хроменко І. Пообразний аналіз художнього твору / І. Хроменко // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 6 .- С. 17-25
Хроменко І. Комбінований тип аналізу художнього твору / І. Хроменко // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 7-8 .- С. 48-56
Бойко М. Аналіз "слідом за автором" у практиці вчителів-словесників / М. Бойко // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 7-8 .- С. 42-47
Ідейно-художній аналіз твору та його інтерпретація // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 59-64
Химинець А. Фрагменти робіт до теми "Пообразний аналіз художнього твору" / А. Химинець // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 9 .- С. 13-18
Сеник В., Сірко М. Використання інтеграції на основі компаративного аналізу при вивченні літератури / В. Сеник, М. Сірко // Зарубіжна література .- 2012 .- № 17-18 .- С. 4-20
Потапова Т.В. Урок з елементами компаративного аналізу за творами О. де Бальзака, І. Карпенка-Карого, М. Гоголя. 10 клас / Т.В. Потапова // Зарубіжна література в школі .- 2012 .- № 20 .- С. 25-28
Сметюх О.В. Проблемно-тематичний аналіз у практиці вчителів-словесників / О.В. Сметюх // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 10 .- С. 13-18
Хроменко І. Стилістичний аналіз художнього твору / І. Хроменко // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 11 .- С. 5-11
Комбінований аналіз художніх творів у практиці вчителів-словесників // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 11 .- С. 12-17
Хроменко І. Філологічний аналіз художнього твору : заняття №8 / І. Хроменко // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 12 .- С. 26-31
Битько Ю. Аналіз поетичного твору : фрагменти конспектів уроків / Ю. Битько // Зарубіжна література в школах України .- 2012 .- № 12 .- С. 32-38

Ісаєва О. Концептуальні основи аналізу художнього тексту в школі. : про герменевтичну спрямованість цього аналізу. / О. Ісаєва // Всесвітня література в СНЗ України. .- 2004 .- № 6 .- С. 2
Шалагінов Б. Науковий та "шкільний" аналізи художнього тексту. / Б. Шалагінов // Всесвітня література в СНЗ України. .- 2004 .- № 6 .- С. 6
Зуєнко М. Стильовий аналіз ліричних творів. : Верлен і Рільке. / М. Зуєнко // Всесвітня література в СНЗУ. .- 2006 .- № 1 .- С. 16
Смаїлова М. 4 варіанти аналізу одного ліричного твору. / М. Смаїлова // Українська література в ЗШ. .- 2006 .- № 6 .- С. 14



Формування читацької культури школяра шляхом індивідуалізації навчально-виховного процесу

Організація індивідуального навчання школярів на уроках літератури. Як пристосувати учительські методики до індивідуально-психічних особливостей школярів // Всесвітня література та культура .- 2012 .- № 7-8 .- С. 25-34

Сафарян С. Проблеми формування читацької компетенції школярів у світлі сучасного змісту шкільної літературної освіти / С. Сафарян // Всесвітня література в середніх навчальних заклада .- 2008 .- № 10 .- С. 4
Ситченко А. Формувати читацьку компетентність / А. Ситченко // Всесвітня література в середніх навчальних заклада .- 2007 .- № 10 .- С. 49
Чередник Т. Стратегія формування та розвитку читача . / Т. Чередник // Всесвітня література в СНЗУ. .- 2007 .- № 2 .- С. 21
Шалагінов Б. Мотивація читання як методична проблема / Б. Шалагінов // Всесвітня література всередніх навчальних закладах .- 2010 .- № 2 .- С. 2
Островська Г. Зробити читання потребою, а не необхідністю / Г. Островська // Всесвітня література всередніх навчальних закладах .- 2010 .- № 2 .- С. 7
Сипко Л.М. Виразне читання. Програма курсу за вибором для 10 класу профільної школи / Л.М. Сипко // Всесвітня література та культура .- 2010 .- № 9 .- С. 35
Шкловська О. Методичні засади формування читацької компетенції. / О. Шкловська // Всесвітня література та культура в НЗУ. .- 2007 .- № 5 .- С. 8
Панченков А. Дидактичні стратегії критичного читання. / А. Панченков // Директор школи.Україна. .- 2006 .- № 6 .- С. 28
Костюк М. Написання відгуку на самостійно прочитаний твір. : урок розвитку зв"язного мовлення. 7 клас. / М. Костюк // Зарубіжна література в навч закладах. .- 2004 .- № 3 .- С. 33
Сипко Л.М. Виразне читання : програма курсу за вибором для 10 класу профільної школи / Л.М. Сипко // Зарубіжна література в школах України .- 2010 .- № 7-8 .- С. 69
Ціко І. Формування активної читацької діяльності. : система різнорівневих та індивідуальних завдань. 5 та 6 кл. / І. Ціко // Зарубіжна література в школах України. .- 2005 .- № 8 .- С. 59
Заховайко Г. Урок виразного читання як засіб осягнення змісту художнього твору. / Г. Заховайко // Зарубіжна література в школах України. .- 2006 .- № 4 .- С. 22
Шкловська О. Методичні прийоми формування читацької компетенції старшокласників / О. Шкловська // Зарубіжна література в школах України. .- 2007 .- № 2 .- С. 11
Кинбург Л.И. Поддерживая и развивая читательский интерес учащихся / Л.И. Кинбург // Зарубіжна література в школі .- 2008 .- № 3 .- С. 22
Ціко І. Формування активної читацької діяльності на уроках зарубіжної літератури. : система різнорівневих та індивідуальних завдань. / І. Ціко // Зарубіжна література в школі. .- 2005 .- № 8 .- С. 10
Юрчук Т. Формування активного і творчого читача . / Т. Юрчук // Зарубіжна література в школі. .- 2007 .- № 21 .- С. 30
Якуніна О. Розвиток навичок читання як засіб життєвої компетентності особистості. / О. Якуніна // Шкільна бібліотека плюс. .- 2008 .- № 5 .- С. 2
Невмержицька О. Метод проекту як засіб формування читацької компетенції учнів / О. Невмержицька // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України .- 2011 .- № 7-8 .- С. 31-32
Юсипович І. Від пасивного читача до активного творця : опис проекту "Казкарик" / І. Юсипович // Зарубіжна література .- 2011 .- № 45-46 .- С. 5-14
Сафарян С. Формування активної читацької діяльності - складової інформаційно-методичного середовища вчителів світової літератури / С. Сафарян // Всесвітня література в сучасній школі .- 2012 .- № 1 .- С. 2-5
Шкарупа О., Кіріченко О. Формування читацьких навичок сучасного школяра шляхом використання духовно-морального потенціалу художнього тексту / О. Шкарупа, О. Кіріченко // Всесвітня література в сучасній школі .- 2012 .- № 9 .- С. 9-12





Немає коментарів:

Дописати коментар