Цінісне ставлення особистості до суспільства і держави



Справжня суть виховної роботи полягає зовсім не у ваших розмовах з дітьми, не в безпосередньому впливові на дитину, а в організації життя дитини
                                                                                                            А.С.Макаренко.
  Сучасний зміст виховання в Україні складає науково обґрунтована система загальнокультурних і національних цінностей та відповідна сукупність соціально значущих якостей особистості, що характеризують її ставлення до суспільства і держави, інших людей, самої себе, праці, природи, мистецтва. Система цінностей і якостей особистості розвивається і виявляється через її власні ставлення. Цей процес передбачає поєднання інтересів особистості – вільного саморозвитку і збереження своєї індивідуальності; суспільства - саморозвиток особистості має здійснюватися на моральній основі; держави, нації – діти мають зростати стали національно свідомими громадянами, патріотами, здатними забезпечити країні гідне місце в цивілізованому світі. 
      Ціннісне ставлення особистості до суспільства і держави виявляється у таких якостях, як патріотизм, національна самосвідомість, правосвідомість, політична культура та культура міжетнічних стосунків.
       Патріотизм є виявом особистості любові до свого народу, поваги до українських традицій, відчуттям своєї належності до України, усвідомленням спільності власної долі з долею Батьківщини, досконале володіння української мовою. Національна самосвідомість включає: особисту ідентифікацію із своєю нацією, віру в її духовні сили та майбутнє; волю до праці на користь народу; вміння осмислювати моральні та культурні цінності, історію, звичаї, обряди, символіку; систему вчинків, які мотивуються любов’ю, вірою, волею, осмисленням відповідальності перед своєю нацією. Розвинена правосвідомість – виявляється в усвідомленні особистістю своїх прав, свобод, обов’язків, свідомому ставленні до законів та державної влади. Політична культура включає формування політичної компетентності, лояльного й водночас вимогливого ставлення громадян до держави, її установ, органів влади, здатність брати активну у політичному житті України. Культура міжетнічних відносин передбачає наявність в дітей та учнівської молоді полікультурної компетентності, поваги до прав людини; інтересу до представників інших народів; толерантне ставлення до їх цінностей, традицій, мови, вірувань; вміння йти на компроміси з різними етнічним та релігійними групами заради соціального миру.
      Реалізація мети і завдань виховання ціннісного ставлення до суспільства і держави передбачає орієнтацію на особистість як прогресивну систему ціннісних стосунків. У дошкільному та молодшому шкільному віці важливо формувати здатність дитини пізнавати себе як члена сім’ї, родини, дитячого угруповання; як учня, жителя міста чи села; виховувати в неї любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій. У підлітковому віці виховується духовно осмислений, рефлексивний патріотизм, який поєднує любов до свого народу, нації, Батьківщини з почуттям поваги до інших народів, своїх і чужих прав і свобод. У старшому шкільному віці пріоритетними рисами ціннісного ставлення до Батьківщини є відповідальність і дієвість. Старшокласники не лише ідентифікують себе з українським народом, але й прагнуть жити в Україні, пов’язати з нею свою долю, служити Вітчизні на шляху її становлення як суверенної і незалежної, демократичної, правової і соціальної державі; трудитися на її благо, захищати її; поважати Конституцію і виконувати норми Закону; бережно ставитися до етно-етичної культури народу України; володіти рідною та державними мовами; визнавати пріоритети прав людини, поважати свободу, демократію, справедливість.
       Ціннісне ставлення до людей виявляється у моральній активності особистості, прояві чуйності, чесності, правдивості, працелюбності, справедливості, гідності, милосердя, толерантності, совісті, миролюбності, доброзичливості, готовності допомогти іншим, обов’язковості, добросовісності, ввічливості, делікатності, тактовності; вмінні працювати з іншими; здатності прощати і просити пробачення, протистояти виявам несправедливості, жорстокості. Показником моральної вихованості особистості виступає єдність моральної свідомості та поведінки, єдності слова і діла, наявність активної за формою та моральної за змістом життєвої позиції. 
        Характер ставлення особистості до соціального довкілля змінюється з віком. У старшому дошкільному та молодшому шкільному віці дитина оволодіває елементарним умінням та навичками підтримки та збереження міжособистісної злагоди, попередження та мирного розв’язування конфліктів; здатністю брати до уваги думку товаришів та опонентів; орієнтацією на дорослого як носія суспільних еталонів та морального арбітра. У підлітковому віці зростає цінність дружби з однолітками, відбуваються емансипація від безпосереднього впливу дорослих, розширюється сфера соціального спілкування, засвоюються соціальні цінності, формуються соціальні мотиви поведінки, виникає критичне ставлення як регулятор поведінки. В юнацькому віці збільшується кількість виконуваних старшокласником соціальних ролей, зростають вимоги до відповідальності за дії та вчинки, формуються мотиви самовизначення, вдосконалюється вміння керуватися свідомо поставленою метою, зростає роль самостійних форм діяльності; формуються ціннісні орієнтації на суспільну активність. 
      Ціннісне ставлення до себе виступає важливою умовою сформованості у дітей та учнівської молоді активної життєвої позиції і передбачає сформованість у зростаючої особистості вміння цінувати себе як носія фізичних, духовно-душевних та соціальних сил. 
Ціннісне ставлення до свого фізичного "Я” характеризує вміння особистості позитивно оцінювати свою зовнішність, тілобудову, поставу, розвиток рухових здібностей, фізичну витривалість, високу працездатність, функціональну спроможність, швидке відновлення сил після фізичного навантаження, статеву належність, гігієнічні навички, корисні звички, стан свого здоров’я, турботу про безпеку власної життєдіяльності, здоровий спосіб життя, активний відпочинок, вольові риси особистості.
      Процес формування ціннісного ставлення до свого здоров’я та здорового способу життя передбачає врахування вікових особливостей вихованців. Основним завданням виховання дошкільників та молодших школярів є формування в них уявлень про здоров’я, здоровий спосіб життя, руховий режим, корисні звички, особисту гігієну, правильну поставу, загартування, регулярні заняття фізичними вправами, фізичні навантаження, розвиток фізичних якостей. Основними завданнями виховання вихованням учнів середнього шкільного віку є формування свідомого ставлення до свого здоров’я та здорового способу життя, підтримці життєвої енергії, хорошого настрою, зібраності, фізичної готовності до навчання, володіння рухами, задоволеності особистою фізичною підготовленістю, вміння цікаво проводити вільний час, високої рухової активності, наявності позитивних звичок. Основним завданням фізичного виховання учнів старшого шкільного віку є формування умінь і навичок зміцнення свого здоров’я, вміння вести здоровий спосіб життя, розвивати свої фізичні якості, попереджувати шкідливі звички, дотримуватися оптимального рухового режиму, повноцінно відпочивати, самостійно займатися фізичними вправами.
       Ціннісне ставлення до свого психічного "Я” передбачає виховання у дітей та учнівської молоді культури пізнання власного внутрішнього світу - думок, переживань, станів, намірів, прагнень, цілей, життєвих перспектив, ідеалів, цінностей, ставлень. Важливо навчити зростаючу особистість приймати себе такою, якою вона є, орієнтуватися у своїх позитивних і негативних якостях, сприяти формуванню в неї реалістичної Я-концепції, готовності та здатності до самовдосконалення, конструктивної самокритичності. В дошкільному та молодшому шкільному віці основним завданням є виховання в дітей інтересу до свого внутрішнього життя, здатності концентрувати на ньому свою увагу; в підлітковому віці у школярів виховується вміння спостерігати за собою, аналізувати перебіг своїх думок і переживань, співставляти з ними свої вчинки; у старшому шкільному віці актуалізується виховання самоповаги, звички адекватно оцінювати власні стани, настрої, мрії, плани, стратегії, вміння регулювати їх.
       Виховуючи зростаючу особистість, педагог бере до уваги, що її ціннісне ставлення до свого соціального "Я” виявляється у здатності орієнтуватися у нових умовах життя, пристосовуватися та конструктивно на них впливати; визначенні свого статусу в соціальній групі, налагодженні спільної праці з дорослими та однолітками, вмінні попереджувати конфлікти, виходити з них з найменшими втратами, справедливому і людяному поводженні стосовно партнерів по спілкуванню. 
       Характер ціннісного ставлення особистості до свого соціального "Я” суттєво змінюється з віком. В дошкільному віці актуальними завданнями соціального розвитку є гармонізація процесів адаптації та первинної соціалізації, формування комунікативних навичок, виховання елементарних форм відповідальної поведінки особистості. Організовуючи процес виховання, педагог враховує, що у молодшому шкільному віці розвивається рефлексія, формується вміння оцінювати себе як предмет змін. У підлітковому віці інтенсивно розвивається прагнення до самоствердження, з’являється хворобливе переживання неуспіху, зростає роль самооцінки в регуляції поведінки. В юнацькому віці актуалізується потреба у самовизначенні (в тому числі й професійному), оцінці своїх здібностей і можливостей; виникає свідоме ставлення до визначення смислу життя та свого місця в ньому. В процесі виховання педагог бере до уваги вікові особливості соціального розвитку особистості.
      Ціннісне ставлення до природи формується в процесі екологічного виховання і виявляється у таких ознаках: усвідомленні цінності природи в житті людини, самоцінності природи; почутті особистої причетності до збереження природних багатств, відповідальності за них; здатності особистості гармонійно співіснувати з природою; поводитися компетентно, екологічно безпечно; критичній оцінці споживацько-утилітарного ставлення до природи, яке призводить до порушення природної рівноваги, загостренні екологічної кризи; вмінні протистояти проявам такого ставлення доступними способами; активній участі у практичних природоохоронних заходах; здійсненні природоохоронної діяльності з власної ініціативи; посильному екологічному просвітництві. Ціннісне ставлення до природи і сформована на його основі екологічна культура є обов’язковою умовою сталого розвитку суспільства, узгодження економічних, екологічних і соціальних чинників розвитку.
    У виховному процесі слід врахувати, що ставлення вихованців до природи має специфічні вікові особливості.
     Для дошкільного віку характерне прагматичне ставлення до природи, обумовлене бажанням привласнити об’єкти природи, які, водночас, сприймаються як суб’єкти наділені власним внутрішнім світом. Учням початкової школи властиве непрагматичне ставлення до природи. Природні об’єкти сприймаються ними як "значущі інші”, вони прагнуть до спілкування з ними. Ставлення до природи учнів основної школи характеризується суперечливістю. У молодшому і середньому підлітковому віці природа розглядається як об’єкт охорони, а не користі, ступінь психологічної близькості з об’єктами природи вищий, ніж з усіма "значущими іншими”. У старшому підлітковому віці з’являється установка користі, однак прагматичні установки нерідко поєднується з природоохоронними мотивами. Старшокласникам властиве сприйняття природи як об’єкта, ставлення до неї обумовлене більше естетичними мотивами, аніж постановами користі. У цьому віці остаточно складається структура ставлення до природи, властива дорослим. Під впливом виховання у старшокласників природа займає вищі позиції в ієрархії цінностей, ніж у дорослих.
    Важливою складовою змісту виховання особистості є розвиток ціннісного ставлення до праці, яке передбачає усвідомлення дітьми та учнівською молоддю соціальної значущості праці, розвинену потребу у трудовій активності, ініціативність, схильність до підприємливості; розуміння економічних законів і проблем суспільства та шляхів їх розв’язання, готовність до творчої діяльності, конкурентоспроможності й самореалізації в умовах ринкових відносин, сформованість працелюбності і мобільності як базових якостей особистості.
Трудове виховання є системою виховних впливів, мета яких полягає у морально-психологічній підготовці учнів до майбутньої професійної діяльності. Високий рівень її розвитку передбачає оволодіння особистістю загальними основами наукової організації праці, умінням визначати мету, розробляти реальний план її досягнення, організовувати своє робоче місце, раціонально розподіляти сили і засоби з метою досягнення бажаного результату з мінімальними витратами, аналізувати процес і результат власних трудових зусиль, вносити необхідні корективи.
    Завданнями трудового виховання дошкільника є формування елементарних форм цілепокладання, вміння планувати свої дії, долати труднощі на шляху до мети, діяти самостійно та цілеспрямовано, радіти результатам індивідуальної та спільної з іншими діяльності, виявляти працелюбність як базову якість особистості. До основних виховних завдань початкової школи відносяться: формування в учнів уявлення про важливість праці для суспільства і для них самих, ознайомлення з різними видами праці, світом професій та якостями особистості, необхідними сучасному працівнику; культивуванні ставлення до навчання як до серйозної праці, що вимагає значних зусиль; оволодінні основами самообслуговування, ручної та художньої праці, навичками роботи на пришкільній ділянці, з благоустрою території класної кімнати, школи, вулиці тощо. Трудове виховання учнів основної школи спрямовується на розвиток свідомого ставлення до праці, знайомство з працею людини у різних галузях економіки, формування вміння працювати в колективі, становлення професійних інтересів, формування реального образу "Я”. Одним з результатів трудового виховання і професійної орієнтації на цьому етапі є вибір учнем напряму майбутньої трудової діяльності та профілю навчання у старшій школі. У підлітковому віці формується свідоме ставлення до власних інтересів, здібностей, суспільних цінностей, пов’язаних з вибором професії та свого місця в суспільстві; виховується ставлення до майбутньої професійної діяльності як засобу апробації власних сил, розкриття своїх можливостей, самореалізації, формування адекватного образу "Я”; систематизуються знання щодо сучасних професій та потреб суспільства. Головними завданнями навчально-виховної роботи з старшокласниками є формування в них здатності до усвідомленого вибору майбутньої професії, розвиток загальнотрудових та професійно важливих якостей особистості.
     Специфічними формами трудового виховання є взаємодія середніх з вищими навчальними закладами, спрямована на підготовку випускників шкіл до набуття професій, які вимагають вищої освіти; залучення до педагогічно доцільної та суспільно корисної продуктивної праці (участь у трудових об’єднаннях, самообслуговуванні, шкільних малих підприємствах та кооперативах тощо).
    Ціннісне ставлення до мистецтва формується у процесі естетичного виховання і виявляється у відповідній ерудиції, широкому спектрі естетичних почуттів, діях і вчинках, пов’язаних з мистецтвом. Особистість, якій властиве це ставлення, володіє системою елементарних мистецьких знань, адекватно сприймає художні твори, здатна збагнути та виразити власне ставлення до мистецтва, прагне та вміє здійснювати творчу діяльність у мистецькій сфері.
    Естетичне виховання спрямовується на розвиток у зростаючої особистості широкого спектру почуттів - здатності збагнути та виразити власне ставлення до мистецтва. Важливим є сприймання довкілля як естетичної цінності; ерудиція у галузі мистецтва (володіння системою елементарних мистецьких знань, понять, термінів, адекватне сприйняття художніх творів, творча діяльність в мистецькій сфері), власний погляд на світ, здатність радіти як ознаки духовної зрілості.
     Використовуючи мистецтво як основний чинник естетичного виховання, педагог враховує вікові особливості дітей: інтерес дошкільників до різних видів мистецтва, вміння передавати свої життєві враження художніми образами, диференціювати твори за їх характером; відкритість учнів початкової школи до сприймання художніх творів, їхню емоційну мобільність та готовність з насолодою виконувати творчі завдання; концентрацію підлітків на пізнанні свого внутрішнього світу, а отже, використанні мистецтва як засобу духовного становлення, що проходить шлях від почуттєвого сприймання до осмислених естетичний дій; усвідомлення старшокласниками (віку, коли почуття набувають якісно нового характеру, переживання стають змістовнішими і відіграють чималу роль в емоційному сприйнятті життя) того факту, що мистецтво безпосередньо пов’язано з життям народу, з його культурою.
Виховні орієнтири ціннісного ставлення  до суспільства і держави учнів початкової  школи( мета, цілі, завдання):
формування усвідомлення особистістю приналежності до учнівської держави і народу;
 розвиток здатності дитини пізнавати себе як члена сім’ї, родини, дитячого угрупування, як учня, жителя міста;
 виховання почуття любові до України, її символів, рідної мови та слова, оберегів;
формування елементарних елементарних  знань про культуру свого народу і прагнення дотримуватися традицій;
навчання  правилам співжиття та взаємодії людей у сім’ї, суспільстві.
Орієнтовна модель випускника початкової школи:
 гордість за приналежність до українського народу;
щира любов до Батьківщини, її символів, оберегів;
здатність до взаємодії з людьми у сім’ї, колективі та суспільстві;
шанобливе ставлення до рідної мови та мови інших народів, символів української держави;
знання Гімну України, вміння його виконувати;
усвідомлення себе часткою українського народу.
Виховні орієнтири ціннісного ставлення до суспільства і держави учнів основної  школи (мета, цілі, завдання):
виховання громадянських якостей особистості, духовного осмисленого патріотизму, який поєднує любов до рідного краю Батьківщини, народу, поваги до законів України, активної  громадянської позиції;
формування відчуття своєї приналежності до України;
розвиток прагнень до збереження та примноження духовного та матеріального багатства українського народу;
виховання шанобливого ставлення до державної символіки;
розвиток свідомого ставлення до правил поведінки, суспільних і моральних норм життя;
виховання інтересу  до історії і культури інших народностей, які проживають в Україні та інших державах;
формування потреби до збереження історичного, культурного та духовного  спадку українського народу;
формування почуття громадянської гідності, національної свідомості і самосвідомості особистості.
Орієнтовна модель випускника основної школи:
 сформованість інтересу до історії і культури України ;
здатність до ініціативи в різних суспільно корисних акціях;
знання та володіння українською мовою;
прагнення до збереження та примноження духовного та матеріального багатства українського народу;
сформоване позитивне ставлення до суспільства, держави і її громадян;
усвідомлення необхідності дотримання правил і норм поведінки, соціально значущих для суспільства;
усвідомлення сім’ї як цінності(як ціннісна складова держави, народу, нації);
сформованість полі культурності (поваги до культур інших народів).
Виховні орієнтири ціннісного ставлення до суспільства і держави учнів старшої школи (мета, цілі,  завдання):
виховання прагнення жити в Україні, пов’язувати з нею свою долю, служити Вітчизні на шляху її формування громадянського і державного  світогляду особистості, її  мовної становлення як суверенної і незалежної, демократичної, правової і соціальної держави, захищати її, працювати на її благо;
виховувати повагу до Конституції України та законів держави;
виховувати повагу і толерантне ставлення до представників інших етносів, віросповідань і культур;
вчити визнавати пріоритет прав людини, поважати цінності демократичного суспільства.
Орієнтовна модель випускника старшої школи :
розвинене почуття національної гідності, гордості за родину, свій народ;
сформованість державницького світогляду та громадянської зрілості особистості;
сформованість  антидевіантного імунітету особистості, її законослухняність;
сформованість вміння проектувати власне життя.
Ціннісне ставлення особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю
Виховні орієнтири ціннісного ставлення особистості до історичних, культурних і духовних  надбань рідного краю учнів початкової школи(мета , цілі,  завдання):
ознайомлення з історичними постатями Рівненщини, її історією та культурою;
формування системи елементарних знань про пам’ятки історії та культури нашого краю, його архітектуру, мистецтво, звичаї, традиції та фольклорні джерела;
ознайомлення з обрядами та традиціями, звичаями, які побутують у регіонах Рівненщини;
виховання поваги до історичного минулого нашого краю;
закладання основ і розвиток елементарних навичок пошуково- дослідницької діяльності школярів.
Орієнтовна модель випускника початкової школи :
наявність елементарних знань про історичний та культурний розвиток нашого краю;
знання родинних реліквій, звичаїв та обрядів; традицій міської громади;
володіння вміннями збирати легенди, пісні, думи, перекази, казки, щедрівки, колядки рідного краю;
повага  до батьків, родини, гордість за приналежність до свого роду;
шанобливе ставлення до історико – культурних надбань нашого краю, свого міста.
Виховні орієнтири ціннісного ставлення особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю учнів основної школи (мета, цілі, завдання):
формування історичного, краєзнавчого та культурознавчого світогляду школярів;
прилучення школярів до пам’яток історії, культури і духовності рідного краю;
формування мотивації на дотримання традицій, звичаїв, обрядів  родини та рідного краю;
виховання почуття гордості за історичне минуле рідного краю, його культури, духовність, людей краю;
формування здатності зберігати і примножувати традиції, звичаї  міської громади, рідного краю;
розвиток навичок пошукової та науково – дослідницької роботи з вивчення історії і культури рідного краю;
виховання якостей громадянина – патріота.
Орієнтовна модель випускника основної школи :
сформованість історичного і краєзнавчого світогляду особистості, основ духовної культури;
володіння навичками пошукової та науково – дослідницької діяльності;
сформованість культурознавчих компетентностей;
сформованість  ціннісного ставлення до історичних , культурних та духовних надбань рідного краю;
здатність примножувати традиції роду, рідного краю.
Виховні орієнтири ціннісного ставлення особистості до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю учнів старшої школи(мета, цілі, завдання):
формування системи знань про історичні, матеріальні, культурні та духовні цінності нашого краю;
виховання патріотичних і державних почуттів та якостей старшокласників;
розвиток історичної пам’яті особистості;
формування етнічного самоусвідомлення особистості;
виховання шанобливого ставлення до історичного, культурного і духовного спадку рідного краю, здатності берегти його і примножувати;
розвиток навичок дослідницько-пошукової діяльності старшокласників;
формування духовних ціннісних орієнтацій особистості ;
формування почуття відповідальності за долю українського народу, рідного краю, свого міста;
професійне самовизначення особистості в сфері історико–культурної діяльності.
Орієнтовна модель випускника старшої школи:
етнічне самоусвідомлення особистості;
сформованість історичного і краєзнавчого світогляду особистості;
здатність берегти, примножувати і  підтримувати історичні, культурні та духовні надбання рідного краю;
високий рівень духовності особистості;
сформованість  почуття гордості за свій рідний край.

                                                                          

Немає коментарів:

Дописати коментар