Загалом
в центрі уваги дидактики в різні історичні періоди знаходилися різні аспекти:
взаємодія викладача й групи одноліток (ЯЛ. Коменський); виховальне навчання
(И.Ф. Гербарт); взаємодія викладача, змісту освіти, студента (К.Д. Ушинський);
поєднання пізнання й діяльності з розв'язанням буденних, життєво значущих
проблем (Дж. Дьюї); вільне навчання й виховання в умовах збагаченого освітньо -
виховного середовища (С.Френе). Опора на життєвий досвід дітей завжди була в центрі уваги
педагогів. Академік А.С. Бєлкін пропонує розрізнити поняття "досвід
життя" і "життєвий досвід". Досвід життя - вітагенна інформація,
пов'язана з розумінням тих чи інших станів життя і діяльності, яка не має для
людини достатньої цінності. Життєвий досвід - вітагенна інформація, що стала
надбанням особистості, знаходиться в резервах довготривалої пам'яті і в стані
постійної готовності до самоактуалізації в адекватних ситуаціях. Атмосфера
актуалізації й переосмислення життя в Україні вимагає нового педагогічного
бачення та зміни парадигми в напрямі виховання й самовиховання творчої
конкурентоздатності особистості.
Компетентнісно
зорієнтоване навчання потребує нових педагогічних і дидактичних підходів.
Аналіз світового досвіду дозволяє визначити ефективні компетентнісно
зорієнтовані технології: інтерактивні, проектні, дослідницькі, проблемні,
розв'язання ситуативних завдань тощо. На наш погляд, результативними є також
вітагенні технології з голографічними проекціями. Вітагенне навчання засноване
на актуалізації життєвого досвіду особистості, її інтелектуально-психологічного
потенціалу в освітніх цілях. Життєвий досвід - це інформація, що стала
надбанням особистості, налагоджена в резервах довгострокової пам'яті, що
знаходиться у стані постійної готовності до актуалізації в адекватних
ситуаціях. Вона являє собою сплав думок, почуттів, учинків, прожитих людиною,
які являють для неї самодостатню цінність. Досвід життя - це вітагенна
інформація, не прожита людиною, пов'язана лише з її поінформованістю про ті чи
інші сторони життя й діяльності, але яка не має для неї достатньої цінності. На
жаль, саме на цьому рівні й іде процес навчання в більшості освітніх
технологій.
Перехід вітагенної інформації у вітагенний
досвід відбувається через кілька стадій на різних рівнях. Перша стадія -
первинне сприйняття вітагенної інформації, нерозчленоване, не диференційоване.
Друга стадія - оціночна фільтрація інформації. Дитина визначає значущість
отриманої інформації у філогенезі, тобто із загальнолюдських, групових,
гностичних позицій, потім в онтогенезі, тобто з позиції особистої значущості.
Третя стадія - установча. Школяр створює, або стихійно, або осмислено,
установку на запам'ятовування даної інформації з приблизним терміном
«збереження». Терміни збереження визначаються її значущістю, життєвою та
практичною спрямованістю. Це визначає й рівень її засвоєння. Перший рівень -
операційний. Установка на слабке запам'ятовування - інформація має найменше
значення для самореалізації в освітньому процесі. Запам'ятовування «про всякий
випадок». Другий рівень - функціональний. Установка на більш тривалі терміни
збереження інформації. Використовується в ситуаціях
вибору. Третій рівень - базовий. Установка на тривале запам'ятовування,
найбільша значущість для самореалізації в освітньому процесі. Рівні можуть
постійно взаємодіяти між собою, переходити один в інший, набувати різного
ступеня вагомості. Голографічний метод проекції в навчанні - це система
освітніх способів, технологій, що спрямована на об'ємну багатомірну подачу
нового матеріалу, яка відповідає особливостям багатомірності сприйняття
навколишнього світу й запасу життєвого досвіду. проекціями. Ступінь розбіжності
може бути різним: Розбіжність, коли основні блоки, головна ідея вітагенних та
освітніх знань збігаються, але є розбіжності в частках, що відбивають
суб'єктивне сприйняття дійсності кожним учнем. Його формула: «У цілому
правильно, але...».
Протиріччя, коли досвід особистості заперечує об'єктивний характер освітніх знань, викликає сумнів і вимагає додаткових доказів. Його формула: «Сумніваюсь...». Неприйняття - такий рівень розбіжності, при якому ставиться під сумнів сама ідея, що міститься в освітніх знаннях. Його формула: «Не вірю!» Заперечення - активне неприйняття освітньої ідеї, висування аргументів, що доводять її неспроможність. Його формула: «Не тільки не вірю, а й уважаю помилковою».
Протиріччя, коли досвід особистості заперечує об'єктивний характер освітніх знань, викликає сумнів і вимагає додаткових доказів. Його формула: «Сумніваюсь...». Неприйняття - такий рівень розбіжності, при якому ставиться під сумнів сама ідея, що міститься в освітніх знаннях. Його формула: «Не вірю!» Заперечення - активне неприйняття освітньої ідеї, висування аргументів, що доводять її неспроможність. Його формула: «Не тільки не вірю, а й уважаю помилковою».
Вітагенне
навчання(“ vita” – лат. життя; ген, генний – грец. genes– народжений) – грунтується на актуалізації життєвого досвіду особистості.
Досвід життя– вітагенна інформація, пов'язана з розумінням тих чи
інших станів життя і діяльності.
Життєвий досвід- вітагенна інформація, що стала надбанням особистості,
знаходиться в пам'яті в стані постійної готовності та самоактуалізації в
адекватних ситуаціях.
Прийоми
вітагенної технології:
- прийом стартової актуалізації життєвого досвіду учнів.
-
прийом вітагенної проекції ( мета уроку);
-
вітагенне конструювання ( моделювання схем, таблиць, алгоритмів, які допоможуть
розкрити мету уроку);
-
вітагенна аналогія. Формула цього прийому: “У житті немає нічого такого, щоб ще
не було”. Це порівняння життєвих ситуацій, дій, вчинків героїв із своїм
життям, сьогоденням. Аналіз і висновки ситуації.
-
прийом вітагенного натхнення передбачає олюднення об'єктів живої і неживої
природи.
-
вітагенний синтез – поєднання, об'єднання різних понять, речей в одне ціле.
-
голографічна проекція – інформація, яка йде від будь-якого додаткового джерела:
вітагенний досвід інших, книга, повідомлення ЗМІ, твори мистецтва, зустрічі з
фахівцями різних галузей тощо.
Вітагенний висновок передбачає підсумок
спостережень, розгляду міркувань з обговорюваного питання.
Прийом зведення
вітагенних знань з освітніми полягає у виокремленні цінної вітагенної
інформації, що має стати життєвим досвідом учня.
Немає коментарів:
Дописати коментар